Sdr. Nærå Jagtforening.

Sdr. Nærå Jagtforeningens historie.

Lørdag d. 27 august 1935, var der tre personer som fik den gode ide at danne Sønder Nærå Jagtforening, det var: Hans Nielsen, Jørgen Larsen begge Sdr. Nærå & Harald L Næraa fra Tarup. Der er sket mangt og meget i de år foreningen har eksisteret.
Jørgen Larsen var foreningens første formand, derefter fulgte
Knud Th Knudsen, Ove Grøftehauge, Peder Johansen og
Jørgen Knudsen.
Ved Jagtforeningens 50 års jubilæumsfest fredag d. 27.09.1985. en måned for sent kunne daværende fmd. Jørgen Knudsen udnævne foreningens første æresmedlem, nemlig Ove Grøftehauge, der var foreningens 3. fmd. og var det i 28 år indtil 1972.
Der har altid været fællesjagt, i starten var det stort set over det meste af Sdr. Nærå Gl. Sogn. Foreningen afholder i dag fællesjagter i Hestehaveskoven.
Vi kan i dag ikke leve op til fordums tiders vildtudbytte som f.eks. i 1938 talte: 203 Harer, 640 Fasaner, 135 Agerhøns, 90 Gråænder og 4 Skovsnepper, men som der var en der sagde under en fællesjagt: Det er ikke den fasan eller hare, det er hyggen og det sociale. Der har været og er stadig bukkejagt i Hestehaveskoven, lotteriet har altid fundet sted når foreningen har afholdt indskydning af jagtrifler på skydebane ved Ibjerget, som er en af de ældste for den almene befolkning, man begyndte at skyde i 1862, jagtforeningen er dog først kommet til senere.
Flugtskydning har også været en tradition i foreningen, førhen blev der afholdt to skydninger en om lørdagen som var åben, her kom der skytter fra nær og fjern, og om søndagen var der lukket skydning for medlemmerne. Der er stadig flugtskydning i foreningen, men nu er det kun en dag der skydes, dette skyldes de nye miljøkrav.
I dag har Sdr. Nærå Jagtforening følgende arrangementer:
Flugtskydning, indskydning af jagtrifler, mærkeskydning, bukkejagt, fællesjagt, madkursus med vildt, bustur, holdskydning mod andre jagtforeninger m.m.
Sdr. Nærå Jagtforening har i dag 61 medlemmer.