Sdr. Nærå Jagtforening.

Fotoalbum

75 års jubilæumsfest.

Fredag d. 27.08.2010. fejrede Sdr. Nærå Jagtforening sit 75 års jubilæum i Spejderhytten. Spejderhytten ligger midt i det jagtterræn der velvilligt er blevet stillet Sdr. Nærå Jagtforening til rådighed af lodsejerene gennem de 75 år som foreningen har eksisteret. Derfor mente bestyrelsen at dette var det eneste rigtige sted at fejre dagen på.

Velkomst ved Formanden.

Jeg vil gerne byde medlemmer, lodsejere, repræsentanter fra Danmarks Jægerforbund, hovedbestyrelsesmedlem for Fyn Kaj Refslund, Kredsfmd. Arne Greve skulle også have været her, men der kom noget andet i vejen, Odense Jagthornsgruppe som vil underholde i løbet af aftenen samt Jægers lokalredaktør på Fyn, Harris Jensen som vil skrive lidt og tage nogle fotos velkommen til Sdr. Nærå Jagtforenings 75 års jubilæumsfest her i Hestehaveskoven, hvor jeg håber at vi vil få nogle hyggelige timer sammen.

Programmet for aftenen ser ud på følgende måde:

Først skål og velkommen.

Menuen er en grillmenu, der er salat m.m. uden i gangen, udenfor er grillen, hvor man henter sit kød, ja, det er selvbetjening.

Drikkelse er også selvbetjening, man tager det man ønsker og lægger pengene i den kassen som der står ved siden af.

Priser: Rød og hvidvin 50,00 kr. Øl 10,00 kr. Vand 5,00 kr.

Efter spisningen er der mulighed for at strække benene mens der dækkes op til kaffen, som også er selvbetjening.

Vedr. rygning: Der er rygepåbud i lokalet.

Nej. Jeg har besluttet, selvom jeg selv er ryger, at dette foregår udenfor, da vi er mange mennesker samlet og det ikke er alle som bryder sig om røg.

Endnu engang skål og velkommen.

Formandens tale.

Se kære venner, præcis i dag d. 27 august  for 75 år siden i 1935 var der tre personer som fik den gode ide at danne Sønder Nærå Jagtforening, det var: Hans Nielsen, Jørgen Larsen begge Sdr. Nærå & Harald L Næraa fra Tarup. Denne mærkedag synes vi i bestyrelsen skal fejres.

Der er sket mangt og meget i de 75 år Sdr. Nærå Jagtforening har eksisteret. Der har altid været fællesjagt, i starten var det stort set over det meste af Sdr. Nærå Gl. Sogn, i dag afholder vi vores fællesjagter her i Hestehaveskoven, det er derfor at vi i bestyrelsen blev enige om at dagen skulle markeres her midt i det jagtterræn, som I lodsejere gennem 75 år velvilligt har stillet til rådighed for Sdr. Nærå Jagtforening, dette vil jeg på bestyrelsen og ikke mindst på medlemmernes vegne takke jer for.

Jeg har kigget lidt i den gamle protokol, og det er interessant læsning. Man kan bl.a. læse at foreningen blev tilsluttet Dansk Jagtforening d. 30 august 1935, man kan også læse følgende:

Hare fredes fra 20 nov. til 10 dec. begge dage inklusiv, fasanhøner totalfredes, overtrædelse vedr. fasanhøner straffes med en bøde på 2,00 kr. til foreningskassen. Hvis vi går frem til 1936, her kan vi se at der var 25 aktive og 129 passive medlemmer (landsbrugsejendomme), som tilsammen havde 2710 tdr. land, jagtudbyttet i 1936 blev på: 120 hare, 510 fasaner, 111 agerhøns, 20 gråænder og 5 snepper. I alt 766 stk. vildt.

Vi kan i dag ikke leve op til fordums tiders vildtudbytte, men som der var en der sagde til mig under en fællesjagt: Det er ikke den fasan eller hare, det er hyggen og det sociale sammenværd under og efter jagten der gør det, plus vi kommer ud og får noget frisk luft. Det synes jeg siger meget om jer medlemmer der er i jagtforeningen, ud an set hvordan der går, er der ikke en sur mine, eller brok, I hygger jer og I kan lide at være sammen.

Flugtskydning er der også på programmet, hvor der sikket er blevet bandet & svovlet over lige den sidste lerdue man ikke fik ram på, (nå ja så må jeg jo gi’ den omgang igen).

Bukkelotteri er der også, det er sjovt at se folks reaktion når det er den samme (Per) der vinder flere år i træk, når dette sker, er det tæt på at der bliver mytteri. Vores fisketur har vi droppet grundet søsyge (Børge m.fl.).

Af nyere tiltag som vi har prøvet kan nævnes vores busture, det blev besluttet på en generalforsamling at vi skulle prøve dette i stedet for de årlige jagtfester. Vi har været en tur på Jagt- & Skovbrugsmusset og i Dyrehaven, sidste år var vi ved Højer Sluser med efterfølgende rundvisning på Højer Hjortefarm her var foreningen vært ved spisningen. Vi i bestyrelsen kan fornemme på de medlemmer samt lodsejere der deltog, at disse busture er kommet for at blive.

Der er i år blevet rette henvendelse fra Årslev – Sdr. Nærå Skytteforening ang. skydebanen på Ibjerget. Skytteforeningen kunne ikke magte ombygningen alene, så der er lavet et samarbejde mellem Årslev – Sdr. Nærå Skytteforening, Tarup – Davinde I/S, Friluftsrådet og Jagtforeningen. Jagtforeningen vil gerne takke Danmarks Jægerforbund for den støtte som der er tildelt dette projekt.

Grunden til at vi er gået ind i dette projekt er at jagtforeningen altid har brugt skydebanen til indskydninger samt at vi I bestyrelsen mener at Skydebanen er bevaringsværdig og er et stykke kulturarv for lokalområdet, da det er en af landets ældste for almene folk, banen som vi kender den i dag er dog af nyrer dato, men der er blevet skudt i området siden 1865.

Der er så også lige det plus at vi har fået råderet over de skydedage som der er på banen.

På bestyrelsens vegne vil jeg takke jer, medlemmerne, fordi I kommer og støtter foreningen ved vores forskellige arrangementer, det er det der gør det sjovt at arbejde med.

Hvordan verden ser ud om 25 år er der ingen der ved, men jeg håber at Sdr. Nærå Jagtforening stadig eksistere, og kan fejre sit 100 års jubilæum.

Jeg vil derfor bede forsamlingen rejse sig, og udbringe et trefoldig leve. Sdr. Nærå Jagtforening længe leve:         HURRA, HURRA, HURRA.

Der vil komme flere fotos på denne side når de modtages af kanonfotografen.

Hej Finn. Skydebanen er godkendt til kaliber 30. (7,62). M.v.h. Jens Thomsen.

Hvad kaliber er banen godkendt til?

Til Tarup/Davinde Sporlaug. Att.: Thor Mårtenson. Du kan enten kontak...

Med venlig hilsen Thor Mårtensson, Tarup Davinde Sporlaug